افزایش شانس باروری زنان چاق

چاقی هر ساله شیوع بیشتری پیدا می‌کند. چاقی مفرط و حتی اضافه وزن عارضه‌ هایی هستند که خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و سایر مشکلات دیگر را افزایش می دهند و می توانند مشکلات زیادی برای کمر، مفاصل و به طور کلی سیستم اسکلتی ما ایجاد کنند. علاوه بر این ها، حالت شدید چاقی می تواند در توانایی باروری و فرزند آوری سالم تأثیر بسزایی داشته باشد.اگر به فکر افزایش شانس باروری خود هستید، حتما باید وزن ایده آلی داشته باشید و به عبارتی در یک محدوده وزنی سالم قرار بگیرید. حتی اگر چاقی مفرط دارید میتوانید با روش هایی از جمله انواع جراحی لاغری برای باردری، سلامتی خود را به دست آورده و به راحتی صاحب فرزند شوید.

بیشتربخوانید...  پیکر تراشی

کاهش شاخص توده بدنی مساوی با افزایش باروری

بالا بودن شاخص توده بدنی (حتی بیشتر از ۳۵ یا ۴۰) میتواند نه تنها باعث نازایی در خانم ها شود بلکه روی باروری مردان نیز تاثیر میگذارد. اما خبر خوب  این است که حتی با کاهش ۵ درصد از اضافه وزن خود می توان شانس بارداری را به شدت افزایش داد.

کاهش وزن و سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلات شایع در میان زنان است که باعث ناباوری میشود. زیرا تخمدان ها به جای اینکه مبدا باوری باشند عملا تحت تاثیر انواع کیست های ریز  و درشت کارایی خود را از دست میدهند. اضافه وزن و ابتلاء یا تشدید سندروم تخمدان پلی کیستیک با هم ارتباط مستقمی دارند. افزایش وزن و چاقی میتواند احتمال ابتلاء و همچنین شدت این سندورم را افزایش دهد. و برعکس، کاهش وزن نیز نقش به سزایی در کاهش این بیماری دارد.

به طور کلی عدم تعادل هورمونی باعث PCOS می شود و این عدم تعادل می تواند از بارداری جلوگیری کند. علاوه بر این، بسیاری از زنان مبتلا به PCOS افزایش وزن را تجربه می کنند. با این حال، مشخص شده هنگامی که زنان مبتلا به این سندروم شروع به ورزش و مصرف یک رژیم لاغری سریع می کنند، بسیاری از آنها دوباره شروع به تخمک گذاری و باروری می کنند.

انواع عمل جراحی لاغری برای کاهش وزن و افزایش باروری

·       عمل اسلیو معده

·       عمل جراحی بای پس معده

·       عمل لاغری بای پس روده

·       ساسی بای پس

·       پلیسه معده

·       باندینگ معده

رفرنس

انواع روکش دندان

روکش دندان از چندین سال قبل به صورت حرفه‌ای در بسیاری از کلینیک‌های کشور انجام می‌شود. روکش دندان درواقع پوششی از جنس سرامیک، کلاهک فلزی و یا تلفیقی از این دو است. این روکش‌ها در دندان‌های پوسیده و ترک خورده تعبیه می‌شوند و لبخندی زیبا به افراد هدیه می‌بخشند. این روکش‌ها همچنین مقاومت دندان‌های ضعیف‌شده را افزایش داده و آن‌ها را بازیابی می‌کنند. اما سوالی که ذهن اکثر افراد را در این اوضاع آشفته بازار مشغول کرده، هزینه روکش کردن دندان است. درواقع هزینه روکش به عوامل موثر زیادی بستگی دارد که در این مطلب قصد داریم تا به صورت مفصل به آن‌ها بپردازیم. به طور کلی عوامل زیر بر قیمت روکش‌های دندان تاثیرگذارند:

·       نوع روکش

·       کلینیک

·       میزان خرابی دندان و غیره

انواع مختلف روکش دندان

یکی از عواملی که بر قیمت روکش دندان تاثیر می‌گذارد، نوع روکش است. روکش‌های دندان شامل روکش فلزی، روکش سرامیکی، روکش زیرکونیا (Pfm) می‌شوند. هر کدام از این روکش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. روکش فلزی: این روکش‌ها بهترین نوع روکش دندان محسوب شده و هرگز موجب سایش دندان‌های کناری نمی‌شوند. این روکش‌ها بسیار ماندگار بوده و مقاوم هستند. تنها عیب آن‌ها نیز شکل ظاهریشان است که دندان‌ها را به صورت مصنوعی جلوه می‌دهد.

روکش سرامیکی: از مزایای این روکش‌ها می‌توان به طبیعی جلوه دادن دندان اشاره کرد. همچنین این روکش‌ها مناسب افرادی است که به روکش‌های فلزی و Pfm آلرژی دارند. تنها عیب آن نیز ضعیف بودن آن است. روکش Pfm یا زیرکونیا: طول عمری متوسط و استحکام بالا از مزایای این نوع روکش است. اما معایب آن عبارتند از بیشتر تراش خوردن ضخامت دندان، سایش دندان‌های کناری، نمایان بودن لبه روکش و ترک خوردن دندان که این امر توجه‌ها را از آن کم کرده است.

بیشتربخوانید... کامپوزیت دندان

دندان های جلو با توجه به سطح بزرگ و نمایان بودن در جلوی دهان نیاز به دقت و ظرافت بالاتری برای روکش شدن دارند. کیفیت کار دندانپزشک در روکش کردن دندان های جلو، تاثیر زیادی در طرح لبخند بیمار دارد.

بیشتربخوانید:

·       ایمپلنت

·       هزینه ایمپلنت

مزایای روکش دندان عبارتند از:

·       حفظ ساختار دندان در برابر پوسیدگی و شکستگی

·       ترمیم دندان

·       مانع پیشرفت ترک دندان

·       بازگرداندن عملکرد جویدن

·       قیمت مناسب

بیشتربخوانید... لمینت دندان

معایب روکش دندان عبارتند از:

·       عفونت دندان در صورت درست تعبیه نشدن روکش‌ها 

·       واکنش‌های آلرژیک

·       پوسیدگی دندان

·       جابجایی روکش و حتی لق شدن آن

منبع: بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان

 

درد هنگام برداشتن تامپون بینی

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی (تغییر شکل بینی)، به‌منظور بهبود ظاهر بینی صورت می‌پذیرد، به‌نحوی‌که ظاهر بینی هماهنگی بیشتری با دیگر اجزاء صورت به دست آورد و عملکرد آن نیز حفظ یا بهتر از قبل ‌شود. در گذشته، یکی از جنبه‌های منفی عمل جراحی بینی، روند ناراحت‌کننده بهبودی آن بود. به‌ منظور کنترل عوارض جانبی این روش، جراح از یک روش شناخته‌شده‌ای تحت عنوان “پانسمان بینی” استفاده می‌نمود. پانسمان بینی هر چند در ظاهر ناخوشایند بود اما پس از جراحی بینی امری متداول تلقی می‌گردید، خواه جراحی به‌ منظور زیبایی انجام شده باشد و خواه به ‌منظور بهبود عملکرد و رفع انسداد بینی، در این حالت بیمار مجبور بود با پانسمان بینی و چسب بینی کنار بیاید تا نتیجه دلخواه به دست آید.

مشاهده کنید... عکس قبل و بعد عمل بینی

نقش تامپون ها بعد از جراحی بینی

·       ابتدائاً این که تامپون ها از بروز هرگونه خونریزی جلوگیری می کنند.

·       دومین مزیت این است که به دلیل این که بعد از جراحی بینی ساختار بینی شکل پذیر است و نرم است به راحتی امکان بروز مشکل وجود دارد.

·       از سوی دیگر نیز تامپون ها موجب محکم شدن تیغه بینی می شوند.

بیشتربخوانید... جراحی فک

آیا برداشتن تامپون بینی درد دارد؟

انجام این کار با استفاده از مواد جدید مورد استفاده در تامپون و تکنیک‌های جراحی مدرن بهبود مشخص پیدا کرده و ناراحتی کمتری برای فرد نسبت به گذشته به همراه دارد. هنگامی که تامپون بینی بزرگ باشد، جراح معمولاً از یک نوع لوله در داخل بینی بیمار استفاده می‌کند تا به این ترتیب تا حدودی عبور هوا از مسیر بینی امکان‌پذیر شود. با وجودی که مسیر ایجاد شده توسط این لوله برای عبور هوا زیاد نیست، با استفاده از این روش هنگام خارج کردن تامپون، فضای اشغال شده توسط لوله امکان وارد کردن داروی بی‌حسی و ضد احتقان را به داخل بینی ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب با استفاده از این روش می‌توان ناراحتی و خونریزی ایجاد شده به خاطر خارج کردن تامپون را کاهش داد. با استفاده از این روش هنگامی که تامپون از بینی خارج می‌شود، بیمار نباید با احساس ناخوشایند یا درد مواجه گردد. علاوه بر این معمولاً به افراد توصیه می‌شود یک ساعت قبل از این مرحله از درمان یک یا دو قرص مسکن مصرف کند. با این وجود عامل کلیدی در خارج کردن بدون درد استفاده از مواد بی‌حسی در ناحیه داخل بینی است. انجام این کار با چکاندن قطره‌های بی‌حسی در داخل حفره‌های بینی انجام شده و مدت زمان لازم برای اثربخشی آن در حدود پنج دقیقه است.

منبع: https://www.drshahinshams.com/

عصب کشی در بارداری

در اینجا برخی از خطرات و مضرات ناشی از درمان های عصب کشی و ترمیم دندان در دندانپزشکی بارداری وجود دارد:

اثر اشعه ایکس در بارداری

برای اینکه دید کاملی از حفره دندان خود  برای ترمیم دندان داشته باشید، پزشک از شما درخواست می کند که از اشعه ایکس برای عکس از دندان آلوده استفاده کنید. اگر چه در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما پرتوهای پرتونگاری دندان هیچ خطری برای نوزاد متولد نشده شما ایجاد نمی کند. تشعشعات فقط در دهان شما وجود خواهند داشت و نه ناحیه شکم. مهمتر از پرتونگاری آن داروهایی است که در این عمل استفاده می شود و بعداً برای بهبودی تجویز می شود که ممکن است آسیب بیشتری به کودک شما وارد کند.

بیشتربخوانید... اصلاح طرح لبخند

اثرات بیهوشی در بارداری

انجام عصب کشی در بارداری بدون بیهوشی امکان پذیر نیست.پزشک معمولاً مقدار بسیار کمی از آن را تجویز می کند و در صورت لزوم ممکن است مقدار بیشتری تجویز کنند. با این حال، این دردی است که در طی فرایند تجربه می شود و ممکن است باعث ایجاد استرس برای خانم باردار شود، و ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. هر نوع استرس غیر ضروری در دوران بارداری، نوزاد متولد نشده شما مناسب نیست.

بیشتر بخوانید... ونیر دندان

تأثیر سایر مواد شیمیایی

پزشک شما ممکن است در طی عصب کشی در بارداری از مواد شیمیایی مختلف تمیز کننده استفاده کند و از مواد شیمیایی دیگری نیز برای پر کردن دندان استفاده کند. هر دو این مواد شیمیایی معمولاً برای سلامتی و بهزیستی جنین مضر نیستند.

اثرات آنتی بیوتیک ها

پس از پایان عصب کشی، یک دوره داروی آنتی بیوتیکی برای شما تجویز می شود. این دارو برای مراقبت از بهبودی شما و احتمال بروز هرگونه عفونت ناشی از درمان به شما داده می شود.

منبع: https://www.tajdentalclinic.com/

ارتودنسی فانکشنال متحرک

ارتودنسی فانکشنال متحرک یکی از درمان های ارتودنسی  بسیار مهم است که اگر در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی زمانی مناسب و به درستی انجام شود می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

ارتودنسی فانکشنال متحرک

یک تئوری مهم در علم ارتودنسی، تئوری فانکشنال است. به طور خلاصه، در این تئوری گفته می شود که  “فرم تحت تاثیر فانکشن شکل می گیرد”. یعنی عملکرد اعضاء مهم به هرشکل و موقعیتی که انجام شود؛ درنهایت فرم در همان شکل تثبیت می شود. یعنی اگر بیمار عادت کند که فک را در موقعیت عقب ببندد، شکل فک کم کم کوچک می شود و کوچک می ماند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی نامرئی چیست

بنابرابن اگر ما رشد را به شکلی هدایت کنیم که در موقعیت مناسب ادامه یابد و عملکرد در شکل و موقعیت مناسب تکرار شود، کم کم شکل جدید در محل و موقعیت مطلوب فرم می گیرد. این اساس درمان فانکشنال را تشکیل می دهد: هدایت رشد!

ابزار ارتودنسی فانکشنال

اگرچه درمان فانکشنال را می توان با ابزار ثابت هم انجام داد اما استفاده از دستگاه های متحرک مزایایی دارد که دستگاه ثابت ندارد. به عنوان مثال با استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک می توان از بافت نرم صورت هم کمک گرفت و مستقیما بر آن تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید... هزینه ارتودنسی

بهترین زمان انجام ارتودنسی فانکشنال متحرک؟

در مورد بهترین سن ارتودنسی قبلا هم مفصل صحبت کرده ایم. به طور خلاصه بهترین زمان ارتودنسی فانکشنال متحرک اوایل کودکی و اواخر نوجوانی است. برای تشخیص بهترین سن یک متخصص ارتودنسی خوب باید ابتدا تشخیص درست را با توجه به معاینه و سوالاتی که پرسیده می شود و بررسی رادیوگرافی سفالومتری  انجام دهد.

منبع:  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج