چه هنگام باید دندان عقبی کشیده شود؟

دندان عقل به سومین دندان آسیا می گویند. این دندان در سن ۱۷ سالگی به بعد بیرون می آید و با در آمدن این دندان، می توان گفت شما به بلوغ عقلی رسیده اید. برای همین به آن دندان عقل می گویند. هر انسان دارای ۴ دندان عقل می باشد که آخرین دندان ها در قوس فک هستند. در برخی افراد ممکن است این دندان ها رشد نکنند. زیرا برخی افراد در دوران جنینی جوانه های دندان عقل در آنها رشد نمی کند. سن رشد دندان عقل معمولا سنین بین ۱۷تا ۲۱ سالگی است.

بیشتربخوانید... لمینت دندان

دلایل نهفته ماندن دندان

·         بیماری های دوران کودکی

·         ارثی

·         کم خونی

·         راشیتیسم

·         نداشتن هماهنگی رشد استخوان فک

جراحی دندان عقل

اگر در فک پوسیدگی ایجاد شده باشد یا فک برای این دندان جا نداشته باشد و ترمیم به سود دندان ها نباشد، باید جراحی یا کشیده شود. معمولا فک ها برای این دندان جایی ندارند و دندان عقل هم نقش خاصی در جویدن ندارد؛ به همین خاطر معمولا آن را جراحی می کنند و از حفره دهان فرد بیرون می آورند.

چه هنگام باید دندان عقبی کشیده شود؟

·         ایجاد شدن عفونت لثه روی دندان فرد و دندان درد

·         پوسیدگی دندان

·         به هم زدن ترتیب و نظم دندان های قدامی و کج کردن آن ها روی هم

·         ایجاد کیست یا تومور

·         ایجاد عفونت لثه در دندان

روش کشیدن دندان عقل چگونه است؟

بعد از تزریق بی حسی به لثه شما، در صورتی که دندان شما کاملا رویش کرده باشد و تاج دندان کامل معلوم باشد، روش کشیدن آن مانند دندان های دیگر است؛ اما دندان های نهفته و نیمه نهفته، تنها با جراحی کشیده می شوند. در سنین نوجوانی کشیدن دندان عقل راحت تر است، چون استخوان های اطراف دندان نرم تر هستند و ضخامت و استحکام آن ها کمتر است.

آمادگی برای جراحی

·         حتما برای قبل و بعد جراحی از مدرسه و محل کار خود چند روزی را مرخصی بگیرید و خواب و استراحت کافی داشته باشید. 

·         قبل از انجام جراحی با تجویز دکتر خود، یک قرص آرام بخش بخورید.

·         آمادگی کامل برای انجام یک جراحی ۳۰ دقیقه ای را داشته باشید.

·         اگر دندان شما نهفته یا نیمه نهفته باشد، لازم است که استخوان لثه را برش دهد و یا دندان شما را قطعه قطعه یا خرد کنند که و پس از اتمام جراحی، لثه شما را بخیه می زنند.

ارتودنسی سریع دندان

در این مقاله سعی داریم تا شما را با ارتودنسی  سریع دندان آشنا کنیم. پس با ما در این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید.

ارتودنسی سریع دندان

بریس سریع (Fast Braces) یکی از روشهای درمانی نسبتاً جدید ارتودنسی چند دندان است که دندانها را خیلی سریعتر از بریس های ثابت سنتی صاف می کند. بریس های سریع برای بیمارانی که دارای انواع مشکلات ارتودنسی زیر میباشند مناسب می باشد :

·         دندانهای نامرتب

·         دندانهای شلوغ

·         دندانهایی که فاصله زیادی بین آنها وجود دارد.

·         کسانی که دچار مشکلات گزش هستند.

بریس های سریع دندان ها را صاف می کنند و لبخندی زیبا و سالم برای شما به وجود می آورند، که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود و می توانید با افتخار لبخند بزنید. به طور معمول، طول درمان با استفاده از بریس های سریع حدود 50٪ سریعتر از بریس های ثابت سنتی است.

آیا ارتودنسی سریع دندان بی خطر است؟

بریس های سریع بی خطر هستند زیرا در طی بیش از 20 سال ساخته شده اند و تحت آزمایش دقیق قرار گرفته اند. تحقیقات در واقع نشان داده است که بریس های سریع علاوه بر اینکه یک روش درمانی سریع و بی خطر است، فواید دیگری نیز برای بیماران دارد، از جمله افزایش راحتی و نیاز به مراجعه کمتر به دندانپزشکی.

چه کسی می تواند از بریس های سریع استفاده کند؟

بریس های سریع برای بیماران در هر سنی مناسب است. متخصص درمان ارتودنسی در طول مشاوره ارزیابی می کند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از بریس های سریع هستید یا خیر. این روش درمانی برای بیشتر بیماران مناسب است و برای افرادی که نتایج سریع می خواهند یک راه حل ایده آل است.

بیشتربخوانید... لمینت دندان

مزایای ارتودنسی سریع دندان  چیست؟

مزیت عمده بریس های سریع این است که بسیار سریع کار می کنند. در بیشتر موارد، درمان طی 10 ماه کامل می شود. مهاربندهای سریع نسبت به بریس ثابت سنتی سبک و ظریف تر هستند و برای راحتی و همچنین سرعت تولید شده اند. اندازه بریس ها نیز باعث سهولت در تمیز شدن دندان ها می شود، به این معنی که خطر ابتلا به بیماری های دهان کمتر است. از آنجا که بریس ها خیلی سریع کار می کنند، مراجعه به دندانپزشک کمتری لازم است و این بدان معنی است که هزینه درمان نسبت به سایر روش های ارتودنسی کمتر است. مدت زمان کوتاهتر درمان نیز برای بیمارانی که از اضطراب دندان رنج می برند خبر خوبی است. از دیگر مزایای این سیستم این است که در بیشتر موارد، نیازی به کشیدن دندان قبل از نصب بریس ها نیست. استخراج دندان خراب یا کج می تواند به ویژه برای بیماران جوان ناراحت کننده باشد، بنابراین این می تواند یک مزیت عمده باشد

آیا باید بعد از عمل لاغری عمل زیبایی انجام داد؟

بعد از عمل لاغری چه اتفاقی برای پوست رخ میدهد؟

عمده مشکلی که بعد از عمل جراحی  لاغری برای ما پیش می آید مربوط به بافت پوست است. این مشکل مخصوصا در افرادی که بسیار چاق هستند و یا اینکه خیلی زود مقدار زیادی وزن از دست میدهند رخ میدهد. در چنین وضعیتی چین های اضافی پوست اطراف شکم، ران، باسن، سینه ها، بازوها، صورت و گردن را احاطه کرده و قابل مشاهده خواهند بود.

چرا پوست بعد از عمل لاغری شل شده و چین دار می‌شود؟

این امر به این دلیل است که پوست با تجمع چربی در مدت زمان طولانی کشیده می شود و هنگامی که وزن زیادی از بین می رود (بافت چربی) پوست و بافت ها غالباً خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و یا ممکن است به طور دائمی آسیب ببینند. بنابراین پوست این نواحی نمی تواند دوباره جمع شده و به حالت سابق بازگردد. اگر موفق به از دست دادن وزن قابل توجهی شده اید و بدنتان در بخش های ذکر شده دارای پوستی شل، چین خورده و آویزان است انجام عمل جراحی بعد از عمل لاغری به شما توصیه میشود زیرا این مشکلات زیبایی شما را در عین کاهش وزن و درمان چاقی کاهش میدهد.

بیشتربخوانید... تمرین کاردیو

آیا هر کسی باید بعد از عمل لاغری عمل زیبایی انجام دهد؟

جراحی زیبایی پس از کاهش وزن یک انتخاب شخصی است زیرا برای هر کسی مشکلات پوستی ایجاد نمیشود. چنانچه پوستتان شل و آویزان شده شد شما باید تمام گزینه ها و عمل های زیبایی موجود برای جمع کردن پوست اضافه را سبک و سنگین کرده و پیش از انجام چنین عمل هایی با جراح لاغری خودتان و یک جراح پلاستیک خوب صحبت کنید.

بیشتربخوانید... روغن هسته انگور چیست

انجام عمل روی پوست مشکل دار بعد از عمل لاغری چه نام دارد؟

همانطور که گفتیم بعد از انواع عمل لاغری مثل عمل اسلیو معده، بای پس معده یا روده،ساسی بای پس ، پلیسه معده و … احتمالا با مقداری شل و آویزان شدن پوست مواجه خواهید شد. اگر خوش شانس باشید و به صورت کنترل شده وزن از دست بدهید با چنین مشکلی روبرو نخواهید شد با این حال اگر پوستتان شل شد بسته به محل خراب شدن پوست چندین عمل روی شما صورت میگیرد که به مجموع این عمل ها کانتورینگ بدن گفته میشود. کانتورینگ بدن به دنبال کاهش وزن عمده، عملی است که به طیف وسیعی از روشهای جراحی زیبایی به منظور از بین بردن چربی و پوست اضافی در بخش های مختلف بدن صورت میگیرد

منبع: سلامت دندان

 

زایلیتول و سلامت دهان و دندان

زایلیتول یک قند طبیعی ۵ کربنه می باشد که استفاده از آن در زمینه ی کاهش ایجاد پوسیدگی دندان و دوباره معدنی شدن (رِمینرالیزاسیون) پوسیدگی های اولیه بسیار موثر و امیدوار کننده است. این ماده به طور طبیعی در میوه هایی مانند آلو و انواع توت ها و در سبزیجاتی مانند گل کلم و همچنین قارچ ها یافت می شود و به طور مصنوعی آن را از مواد گیاهی غنی از زایلیتول مانند چوب درخت توس و راس به دست می‌آورند. زایلیتول هر چند مزه ای شیرین دارد، اما بر خلاف شکر در دهان تبدیل به اسیدهایی نمی شود که پوسیدگی را ایجاد می کنند. زایلیتول به عنوان یک شیرین کننده طبیعی که باعث کاهش پوسیدگی می‌گردد توسط FDA و ADA به تایید رسیده است.هر چند زایلیتول در مزه به شیرینی ساکاروز است اما 33% نسبت به ساکاروز کالری کمتری دارد. پس نه تنها در افراد دیابتی گزینه ای قابل استفاده است، بلکه در کسانی که افزایش وزن دارند نیز جایگزینی مناسب می باشد. با بهترین متخصص ترمیم و زیبایی همراه باشید.

بیشتربخوانید... عملکرد ارتودنسی چگونه است؟

اثرات سودمند زایلیتول بر سلامتی :

·         جلوگیری از عفونت در دهان

·         کنترل بوی بد دهان

·         خاصیت آنتی باکتریال

·         کاهش وزن

·         تقویت سیستم ایمنی

·         قندی بدون ضرر در افراد دیابتیک

·         سلامت بهتر سینوس ها

بیشتربخوانید... جلوگیری از پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

زایلیتول چگونه از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند ؟ 

زایلیتول میزان استرپتوکوک موتانس (باکتری‌های پوسیدگی‌زا) را در پلاک و بزاق کاهش داده و موجب جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان ها می شود. زایلیتول این کار را به کمک دو ویژگی منحصر به فرد خود انجام می دهد.:

 1- خاصیت غیر قابل تخمیر بودن:

به این معنا که باکتری‌ها نمی‌توانند زایلیتول را به جای قند اصلی مورد استفاده‌شان متابولیزه کنند، در نتیجه تعدادشان به سرعت رو به کاهش می‌رود. همچنین زمانی که باکتری ها قادر به استفاده از زایلیتول در پروسه ها ی متابولیک خود نیستند، نمی توانند محصولات جانبی خود مانند اسید های مضر را نیز تولید کنند.

2- خاصیت ضدچسبندگی یا آنتی ادهزیو:

این خصوصیت زایلیتول مانع چسبندگی باکتری ها به بافت سلولی می شود. ازآنجا که باکتری ها به منظور رشد نیاز دارند که به بافت چسبندگی داشته باشند، زایلیتول قادر به کاهش چنین اثری خواهد بود. به این ترتیب زایلیتول کاهش چسبندگی باکتری‌ها به سطح دندان‌ها و در نتیجه کاهش میزان پلاک را باعث می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی

آشنایی با انواع ریتینر ارتودنسی (انواع نگهدارنده ارتودنسی دندان)

به طور کلی دو نوع اصلی نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی وجود دارد. ریتینر ثابت و ریتینر متحرک این دو نوع هستند که هر کدام به چند نوع دیگر تقسیم بندی می شوند. اگر در حال سبک و سنگین کردن درمان ارتودنسی دندان هستید و  یا به زودی دوره درمان شما به اتمام می رسد حتما این مقاله را بخوانید.

چرا از نگهدارنده ها استفاده می شود؟

حتی بعد از اینکه دندان های شما به طور دائمی در موقعیت جدید خود قرار گرفتند باز هم ممکن است دندان ها حرکت کنند و دوباره کج شوند. جویدن غذا، فرآیند رشد و سایش روزمره دندان ها می تواند منجر حرکت جزئی دندان ها شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که بدون وسیله ای مانند ریتینر بتوانید از کج شدن دوباره دندان ها جلوگیری کنید.

اگر ریتینر متحرک ارتودنسی دارید

اگر نگهدارنده شما از انواع ریتینر متحرک است، استفاده از آن دقیقاً همانطور که متخصص ارتودنسی می گوید، بسیار مهم است. یک منبع معتبر نشان داد که متداول ترین دستورالعمل استفاده از نگهدارنده استفاده هر ساعته از آن است. یعنی هر روز، 7 روز هفته تا مدت یکسال. یعنی تا سال اول هر روز استفاده کنید و بعد از آن می توانید تنها شب ها و حین خواب از انواع ریتینر ارتودنسی یک فک استفاده کنید.

چک شدن انواع ریتینر ارتودنسی لازم است

هنگامی که استفاده از نگهدارنده خود را آغاز کردید، ارتودنتیست شما همچنان باید دندان های شما را چک کند تا مطمئن شود نگهدارنده شما از حرکت دندان ها آنها جلوگیری می کند. متخصص ممکن است نگهدارنده را تنظیم یا تعمیر کند یا در صورت لزوم یک ریتینر جدید برایتان در نظر بگیرد. معمولاً، 1، 3، 6، 11 و 24 ماه پس از برداشتن دستگاه های ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک خود باید توسط متخصص چک شوید. و ذکر این نکته لازم است که اگر نگهدارنده خود را گم کردید یا به هر نوعی دچار ترک خوردگی یا شکستگی شده است، باید ارتودنتیست خود را در اسرع وقت در جریان بگذارید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خوبه یا بد؟

میتوانید انتخاب ریتینر را به متخصص بسپارید

در خصوص هر نوع نگهدارنده ارتودنسی جوانب مثبت و منفی خاصی وجود دارد. متخصص درمان ارتودنسی شما بر اساس حالت و وضعیت دندانهایتان و اینکه چه نوع ارتودنسی داشته اید بهترین نوع نگهدارنده پس از درمان اصلی را در نظر میگیرد. به عبارتی هر چند ه شما نیز در این خصوص نقش موثری دارید اما اجازه دهید که متخصص ارتودنسی در تهران برای شما تصمیم گیری کند.